Läxa till onsdag den 15/12
Matteläxa- inklistrad i matteläxboken
Nästa veckas läxor är:
Tis – stavningsläxa svenska. Läslig handstil kommer bedömas.
Ons – Eng lägesord (prepositioner). Repetition.
Läsa sin biblioteksbok genre humor.
Matte- läxa 6 (ej uppg. 6).
Läxa v. 40
Matteläxa den här veckan är att arbeta i boken till sidan 25
Läxor v.36 -2016
Veckans läxor:
Torsdag: Begreppslista i samhällskunskap. Veta vad orden betyder.
Begreppslista demokrati
Onsdag: Matteläxa på matteportal (klockan + en frivillig läxa).
Engelskaläxa – övningsblad om klockan.
Till tisdag vecka 37 har eleverna fått hem NO-begrepp samt ett korsord att träna på. Begrepp att träna på till tisdag växter
Frågor till högläsningsboken Matilda som är skriven av Roald Dahl till tisdag 10/5
- Vem är Matilda? Berätta lite om henne, hur hon ser ut och vilka egenskaper hon har!
- Vad heter Matildas familj i efternamn?
- Varför tycker inte Matilda om sina föräldrar?
- Vad gör Matilda för att hämnas på sina föräldrar? Ge gärna något exempel!
- Vad tror du kommer hända sedan i boken?
- Vad tycker du om boken hittills? Är den bra eller dålig? Vad är det som gör att den är bra eller dålig? Sätt gärna ett betyg på den!
- Rita gärna en bild av hur du tror Matilda ser ut eller någon annan i hennes familj!
Tisdag 3/5 Svenskläxa: Redigera och rätta texten Paketet efter de stjärnor och önskningar du har fått, samt rätta gamla läxor. Du får gärna skriva din text på dator. Har du ingen skrivare hemma går det bra att maila till mig, så skriver jag ut din text i skolan.
Engelskaläxa är förlängd till tisdag – läsa och översätta sidorna 52-53, samt glosor.
Onsdag 4/5 Matematik: Inklistrad i matteboken.
Läxor till vecka 16
Tisdag: Läsläxa – sista kapitlet i ”Det brinner”, samt uppgifter som är inklistrade i läxboken.
Engelska: Två elever (Kevin och Richard) förbereder och presenterar en nyhet på engelska från sidan http://www.newsinlevels.com
Onsdag: Engelska – läsa och översätta sidorna 50-51 och minst 10 glosor till texterna.
Matematik: 8:ans och 9:ans tabell på tid. Eleverna får med sig ett dokument där de kan öva. Man kan också träna tabellerna på datorn via tex
http://www.elevspel.se/amnen/matematik/2089-multiplikationstabellerna-med-flervalsfragor.html
http://www.kunskapsstjarnan.se/multiplikationstabellen.php
Läxa-tabeller på tid
Läxor v. 10 Onsdag; Veckomatte, Eng– läsa och översätta sidorna 42-43 och minst 10 glosor till texterna, samt skriva ett brev till valfri person. Fredag; Läs Kapitel 7 och 8 i ”Det brinner”. Var spågumman och svara på följande frågor: Vem är det som smyger runt i trädgården? Hur går det till när Isabelle och Frida börjar att prata med varandra igen? Fundera även på och skriv lite tankar om vad du tror händer härnäst i boken!
Läxor till vecka 7:
Måndag: Läsläxa kapitel 3 och 4 (sidnumreringen ser olika ut i böckerna) i vår gemensamma klassbok ”Det brinner”. Eleverna ska förutom att läsa två kapitel, vara detektiver och leta upp svåra ord samt förklara hur du gjorde för att förstå dem.
Tisdag: Stavningsläxa. Agnes och Malyun har i uppdrag att presentera en nyhet på engelska från sidan www.newsinlevels.com
Onsdag: Engelska – läsa och översätta s. 38-39, välja ut minst 10 glosor och öva på dem.
Matematik: inklistrad i läxboken. Det är framförallt överslag som en del tycker är svårt och kan behöva stöttning i. Många tyckte att kängurumatten var svår, så titta på förra veckans uppgifter tillsammans igen. Nästa vecka kommer vi att titta på uppgifterna här i skolan och gå igenom eventuella frågetecken.
Läxor till vecka 6:
Måndag: SO: Vikingatiden
Tisdag: SV-Stavningsläxa. Eng- Simon och Ella har i uppdrag att presentera en nyhet på engelska från sidan www.newsinlevels.com
Onsdag: Engelska – läsa och översätta s. 34-35, välja ut minst 10 glosor och öva på dem.
Matematik: inklistrade uppgifter i läxboken. Uppgifterna är hämtade från NCM:s hemsida. Vi har anmält eleverna till en mattetävling för årskurs 3 och 4 med liknande uppgifter.
V.5
Måndag: prov i Religion. De har fått hem instuderingsfrågor till detta.
Tisdag: Stavningsläxa (på lappen står det att eleverna ska skriva orden i skrivstil men det behöver de inte göra).
Onsdag: Engelska – läsa s. 32-33, välja ut minst 10 glosor och öva på dem. Två elever (Sofie och Filippa) har i uppdrag att presentera en nyhet på engelska från sidan www.newsinlevels.com NO– läsa på sidorna 8-13 i arbetsboken Boken om Fysik och Kemi (vatten). För att träna in några begrepp som är kopplade till arbetsområdet vatten kan de även gå in och träna på http://digitalt.liber.se/begreppsmaskin/#/boken-om-fysik-och-kemi/vatten—ett-viktigt-amne Matematik: häfte med enhetsomvandling att rätta och göra klart samt inklistrat blad i läxboken.
V.4 2016
I engelska har de i uppgift att läsa och träna på att översätt texterna på s. 30-31. De ska också ha valt ut minst 10 glosor själva, de ska dem också öva på! Två elever kommer varje vecka att få i uppdrag att kunna återberätta en nyhet från sidan http://www.newsinlevels.com/
Där kan de välja nivå på nyheten utifrån deras egna förutsättningar och förkunskaper. Nästa vecka är det Richard och Natalie som kommer redovisa sina nyheter!
I svenska har eleverna fått en stavningsläxa där de ska lära sig stava några ord. Nästa måndag kommer vi att inleda ett samarbete med biblioteket. Då kommer vi läsa böcker tillsammans i mindre grupp och diskutera utifrån läsfixarna.
I matematik har eleverna fått en läxa som kräver lite praktisk övning hemma. De ska mäta, jämföra och gissa volym på olika föremål.
Läxor till onsdag 25/11
Svenska: Pojken och Tigern Kapitlet 12 (s. 87-92) Läs texten flera gånger samt, svara på frågorna i boken. Vi har tillsammans valt ut 10 ord från texten som eleverna har i stavningsläxa (se läxboken)
Engelska: Glosor (finns inskrivna i glosboken både den fysiska och den på datorn.), läsa och kunna översätta texten s. 22-24. Hjälp gärna era barn att gå in på glosboken. se första gången. Det är ett verktyg som underlättar mycket vid inlärning av glosor.
Matematik: Fyra uppgifter inklistrade i ”matteläxboken”.
Läxor till 18/11
Matematik – stencil inklistrad i matteläxboken (övningar där vi använder olika enheter och mäter).
Svenska – läsa Pojken och Tigern kapitel 11 (s.78-86) och svara på frågor i läxboken.
Engelska – läsa och översätta texten på s. 18-20. Glosor i glosboken och på glosboken.se
Läxa till torsdag 19/11
Träna på No-begreppen till området ”Tankar om biologi” som finns inklistrade i den vita NO-boken eller på http://digitalt.liber.se/begreppsmaskin/#/boken-om-biologi/tankar-om-biologi
Läxor till 11/11
Matematik: Läxa finns inklistrad i läxboken. Handlar om enhetsomvandling och allt på läxan har vi arbetat med i skolan. På sista uppgifter så står att eleverna ska kolla på en annan sida i matteboken, det går ju inte då de inte har matteboken hemma men jag tror att uppgiften går att lösa ändå!
Svenska: Läsläxa i Pojken och Tigern, s. 72-77. Engelska: Läsa texten och kunna översätta, s. 14-17. Veckans glosor finns i glosboken och här:
https://glosor.eu/ovning/i-like-movies-the-family.5301756.html
Eleverna har också fått med sig ett kort brev hem som de ska fylla i.
Tills onsdag vecka 43:
Ma: Spela stress med en kortlek (se matteläxboken) och öva på tabellerna 1-5 på webbmagistern.se
http://www.webbmagistern.se/multiplikation1_5.html
Sv: Läsa kapitel 8 i Pojken och Tigern, svara på frågorna i läxboken.
Eng: Kunna presentera sig själva muntligt inför de andra i klassen.
De som behöver träna mer på NO-begreppen kan göra det på följande sida:
http://digitalt.liber.se/begreppsmaskin/#/boken-om-fysik-och-kemi/tankar-kring-en-brasa
V.42 Tisdag: No – kunna begreppen om atomer etc (finns på första sidan i elevernas vita no-bok).
Onsdag:
Matteläxa – repetition multiplikationstabellerna 0-5. Eleverna har fått två lösblad där de ska öva olika multiplikationer. Man gör en kolumn i taget, rättar och viker sedan undan den innan man gör nästa kolumn. Tycker de att det är för lätt så kan de tävla mot sig själva genom att ta tiden. Lapparna behöver de inte lämna in men vi kommer förhör tabellerna på onsdag.
Svenskläxa – Pojken och Tigern s. 49-54, samt uppgifterna i läxboken. Gör uppgifterna i läxboken, sammanfatta kapitlet kort samt leta upp och förklara ord som är svåra.
Engelskaläxa – läsa och kunna översätta texten på s. 12 i Textbook samt glosor.
Fredag: So-Kunna placera ut landskap och de största städerna i Götaland. Finns inklistrat i den vita geografiboken
Om man vill träna på glosor på internet:
https://www4.liber.se/glosmaskin/good_stuff_4/#-c0s6w0w1w4w5w6w8w11w12w13w14
Till onsdag v. 41
Matteläxa – Problemlösning i matteläxboken.
Svenskläxa – Pojken och Tigern, läsa (s. 41-48) och svara på frågorna samt kunna stava till 9 ord från texten.
Engelskaläxa – 19 glosor/fraser. Kunna uttala och stava! Läsa och översätta texten på s. 10.
Till onsdag 23/9
Matteläxa – Läxa 3 i matteläxboken.
Svenskläxa – pojken och tigern, läsa (s. 24-30) och svara på frågorna.
Engelskaläxa – 10 glosor med anknytning till rymden. Kunna uttala och stava! Samt sin egna personliga fråga till astronauterna.
Till onsdag 8/9
Matematikläxa stencil med repetitionsuppgifter (i en ny matteläxbok)
Svensk läxa – pojken och tigern (läs s. 12-18 flera gånger högt samt svara på frågorna i läxboken)
Engelska läxa – 10 glosor samt att kunna läsa och översätta texten på s. 9.
Det går även bra att träna glosorna på följande sida;
https://www4.liber.se/glosmaskin/good_stuff_4/#-c0s2w4w5w7w8s3w0w2w4w5w9w10
Läxor till vecka 36
Onsdag 2/9 Matte– Veckomatte; Räknesagor Engelska– Dialog; Hi I am Harry (läs och översätt), samt 10 glosor
Torsdag 3/9 Svenska-Kapitel 1 i Pojken och Tigern. Läs texten, helst varje dag, samt svara på de frågor som är inklistrade i din läxbok