Make IT Move

Avslutning

Vi avslutade vårt arbete med att göra lite olika avatars där vi berättar om några av våra uppdrag:)
Vi lyckades inte ladda hem den appen som vi fick som förslag men vi tyckte att det blev bra så här med!
Vi hoppas och ser fram emot fler och spännande uppdrag, tack för den här gången!
https://www.youtube.com/watch?v=wW6HmuaVZyA
https://www.youtube.com/watch?v=Kc0J9pxt2FQ
https://www.youtube.com/watch?v=5Pw6YsnVncM
https://www.youtube.com/watch?v=aY2tGeebidY
https://www.youtube.com/watch?v=9GPYajvBiGE
https://www.youtube.com/watch?v=URzXVgWNjAs
https://www.youtube.com/watch?v=_1wKa4GnawY
https://www.youtube.com/watch?v=NMf923C5gmg
https://www.youtube.com/watch?v=lShN7xtPzSs

 

Precis Precision

 

Eleverna delades in grupper med fyra elever i varje grupp. Varje grupp fick en pappersstrut med ett litet hål, hink, bandyboll och en innebandyklubba. Hinken lade de med öppningen mot en spelare på med ett avstånd av 2 m. Den förste i gruppen tog på sig struten över ansiktet och försökte att skjuta bollen i målet.  När bollen gick i mål börjar spelaren göra upphopp under 1 minut. De andra i gruppen höll koll på tiden. Direkt efter upphoppen, försökte spelaren att träffa målet igen.

Syftet med aktiviteten var att både visa på hur viktig synen är för att kunna utföra aktiviteter med precision och att visa svårt är det att träffa ett mål när pulsen är hög och man är hårt ansträngd. Vi hade en mycket bra efterföljande diskussion om hur det kan vara att inte se så bra och hur viktigt det är samarbeta för att hjälpa varandra, något som eleverna märkte av i den här aktiviteten.

Lungor

Alla elever fick hålla för näsan och blåsa i först 5 sugrör och sedan minskades antalet sugrör till ett. Vi pratade hur det kändes att bara andas genom ett sugrör och alla var överens om att det var jobbigt. Alla fick sedan göra 20 upphopp och sedan åter andas genom ett sugrör. Vi pratade länge efterråt hur det är att ha astma, vad som händer med luftrören och vad man kan göra för att underlätta andningen.

Vi har mätt  lungvolymen på flera elever genom att i en slang, ansluten till en fylld vattendunk blåsa ut all luft man hade i ett andetag. Man mätte sedan genom att fylla på så mycket vatten som man med andetaget hade haft ur vattendunken. Eleverna tyckte det var mycket spännande att se hur stor deras lungvolym var. Under försöket passade vi på att skriva en labbrapport, kul att se att eleverna ställer så bra hypoteser innan våra försök!

Blodomloppet

På idrottslektionen fick vi lära oss hur hjärtat pumpar runt blodet i kroppen genom att springa “blodomloppet”. Patrik byggde en bana som motsvarar det lilla kretsloppet, hjärtat – lungorna – hjärtat, och det stora kretsloppet, hjärtat – “kroppen” – hjärtat. Det var lite svårt att förstå hur man skulle springa först men med vägledning och övning gick det till slut.

Kahoot

Vi har gjort den färdiga Kahooten som vi fick genom ”Mot nya höjder”, alltid kul med lite tävling! Några elever fick alla rätt, där det var missuppfattningar kunde vi repetera och prata om det. Eleverna har tidigare fått göra sina egna Kahoots, tyvärr hann vi inte med det den här gången

NERVER PÅ SPRÅNG

I underbart vårväder gjorde vi i måndags eftermiddags aktiviteten ”Nerver på språng”

Eleverna stod i ett led med armlängds avstånd. Varje elev hade en hand på framförvarandes axel. Sista eleven i ledet är Springare. Springaren startar en puls i ledet genom att klämma om nästas axel. Springaren rusar omedelbart till andra änden av ledet, medan nästa elev i ledet klämmer om nästas axel så snabbt det bara går. Pulsen skickades vidare genom ledet till siste eleven. När pulsen nått första eleven räckte den upp sin lediga hand och då avgörs vem som var snabbast dit – nervpulsen eller springaren? De flesta elever ville vara Springare och gärna flera gånger. Ibland vann Springaren och ibland kom man  fram i stort sett samtidigt som ”Pulsen”. Spännande att se och reflektera över vår reaktion! Det gäller att man inte står och funderar på annat ?Vi fick mycket varierande hastigheter av nervpulsens hastighet och fick en bra diskussion efterråt varför hastigheten blev så olika. Vi pratade om när det är bra att ha snabb reaktion i vardagen: för att undvika olyckor i hemmet och i trafiken. Vi fick de bästa tiderna i början av övningen när alla hade bättre koncentration och var beredda.

https://www.youtube.com/watch?v=CFCdpyy6RK8

20-lappen (Utmaning 2)

Vi började måndagen med att jag höll upp en 20- lapp och  lovade eleverna att de skulle få den om de klarade av ett uppdraga som jag gav dem. De allra flesta ville så klart vara med på uppdraget och få 20-lappen!

Eleverna fick en och en ställa  sig med ryggen mot en vägg med hälarna mot väggen. Jag lade en 20 kr sedel ca 50 cm framför eleven på golvet. Eleverna skulle nu, utan att flytta fötterna och med raka ben, försöka plocka upp pengen.  Hur gärna eleverna än ville var uppdraget omöjligt att lösa, alla gjorde dock mycket tappra försök och en elev var en hårsmån ifrån att lyckas.

När man står rakt upp och har armarna längs sidorna, har vi vår tyngdpunkt ungefär vid naveln. När eleven står mot väggen och böjer sig framåt, med armarna utsträckta så kommer den till ett läge där tyngdpunkten inte längre är ovanför stödytan. När det händer så tippar man!

Vi pratade om när det kan vara bra att ha en låg tyngdpunkt t.ex i boxning och när man åker skateboard.

Make it Move -utmaning 1

Nu är vi i full gång med utmaningarna i Make it Move. Vårens tema Make IT Move handlar om rörelse och hälsa så vad passar väl bättre än att arbeta med arbetsområdet kroppen, vilket vi nu gör inom NO:n. Vår idrottslärare Patrik kommer  även att göra några av utmaningarna under idrottslektionerna.

Utöver de vanliga utmaningarna Mot nya höjder kommer det att skickas ut kostutmaningar – Make IT Move & Taste IT – i samarbete med PM & Vänner.  Den första utmaningen, frukostutmaning,  tänkte jag att ni kan göra hemma tillsammans med föräldrar och vårdnadshavare. Skicka gärna över  bilder, filmer och reflektioner, så lägger jag in det på bloggen. Detta passar väl in med den undersökning som vi ska ingå i som livsmedelsverket gör tillsammans med Riksmaten Ungdom.

Blev det gott? Var det svårt? Gjorde ni några egna ändringar? Vad lärde ni er?

http://motnyahojder.com/make-it-move-taste-it/

Ett par gånger har vi nu i klasserna tagit pulsen på oss själva och varandra. Vi har börjat med att mäta vår vilopuls. Två och två  körde vi Pigge och Peggy. En kompis mäter och den andra gör först upphopp under en minut. Direkt efter upphoppen och mättes pulsen igen. Vi fortsatte att mäta pulsen efter två minuter upp till att ”upphopparen” hade vilat i totalt 10 minuter. Efter ca 6-8 minuters vila var de flesta elever tillbaka vid sin vilopuls, eller under. Vi diskuterade varför pulsen ökar/stiger och många visste att hjärtat vid aktivitet pumpar ut blodet snabbare för att syresätta kroppen.

Bildresultat för smiley

Det var mycket svårt för många elever att mäta sin/kompisens puls.  Några elever fick en vilopuls på under 20 slag/minut. Vi pratade om att Gunde Svans vilopuls låg på 32 slag/minut när han var som mest vältränad. Även om många elever är vältränade så kanske de inte riktigt är på Gundes nivå än.

Jag hade laddat ned appen Instant Heart Rate för att mäta pulsen. Den fungerade inte helt tillfredställande och någon elev brände sig lite grand.