Mot nya höjder

Landare

Under veckans No-lektioner har eleverna planerat och byggt landare för ägg.  De är mycket kreativa, bearbetar sina förslag och kommer på nya lösningar. Strax kommer vi att testa den landrare som bevarar sitt ägg och landar närmst en ”landningsbana”, även designen på landaren bedöms. Den landrare från Kvarndammskolan som bäst uppfyller kriterierna får tävla mot de andra Lesseboskolorna för att sedan tävla på Science city dagen den 24/10, se länk nedan.

http://vaxjocity.se/science-city/

20151015_093252 20151015_093308 20151015_093319 20151015_093335 landare

20151016_10373020151016_10373820151016_10375220151016_10380120151016_10390220151016_10391120151016_10393020151016_10404820151016_10411720151016_104714

Geoorgi Ivanov, Vladimir Remek med åk 4,7   Vilken fantastisk dag vi har haft!

Allting har gått som planerat och eleverna har varit helt underbara:)!

Dagen började med en kort samling i klassrummet tillsammans med förra årets sexor innan vi gick vidare till gympasalen där hela skolan samlades. Alla klasser fick möjlighet att ställa en fråga till astronauterna. Vi överlämnade också presenter från skolan i form av ett äpple av glas samt ett tovat äpple. Där sjöng vi också några sånger.
Efter samlingen gick vi till femmornas klassrum. Det var nu dags att sjunga vår egenskrivna raketsång. Några elever visade några av de uppdrag vi gjort för kosmonauterna, vi hade även en lång frågestund. Eleverna är vetgiriga och vill få veta så mycket som möjligt, härligt!  Sedan var det dags för rakettårta .
Efter tårtan planterade vi tillsammans ett äppelträd på framsidan av skolgården. Sedan var dagens besök slut, kosmonauterna åkte till Växjö och vi åt lunch.

Eleverna berättade att de var mycket nöjda med dagen. Det var minst lika kul att träffa våra ”gamla” sexor som att få träffa en kosmonaut på riktigt;)

Nu tar vi en välförtjänt helg och passar på och njuter av ”sommaren”

Allt gott!

Camilla

tacktal-Lindagåva-äppel

uppddrag 1uppdrag 1b

uppdrag 2sol,måne,jord

Vladimir och Georgi med rakettårtanplantering 1

planteringLinn och Vladimir Remek

Filippa och Georgi Ivanoväppelplantering Ivanov, Remek

Nedräkning….

Vi fortsätter att förbereda oss inför kosmonautbesöket på fredag. Idag har vi gjort klart våra fina raketer, övat på våra sånger och redovisningar Vi har tittat på några klipp om den stora händelse som pågår i Sverige just nu och som vi är en del av! Här är ett av dem:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rymdfarare-ska-inspirera-elever-till-att-plugga-natur

På rymdstyrelsens sida finns mer information och fakta om de astronauter/kosmonauter som är i Sverige nu.

http://rymdstyrelsen.se/sv/Astronauter/

Här finns lite fakta om de kosmonauter som kommer till Kvarndammskolan.

Georgi Ivanov

Land: Bulgarien


Född:
1940

Bulgariens första rymdfarare.

Bakgrund: Militärpilot, instruktör och divisionschef vid Bulgarian People’s Army.

Rymdfärder: Kosmonaut under Soyuz-33 med den ryska rymdkapseln Soyuz 7K-T till den ryska rymdstationen MIR 1979.

Uppdrag: Det ursprungliga uppdraget var att leverera en driftsäker farkost att färdas hem i för de kosmonauter som redan befann sig på MIR. Dessvärre gick något snett vid inflygningen och motorn på Soyuz-33 gick sönder. Vad som gått fel tog en månad att utreda. Därefter skickades ytterligare en Soyuz-kapsel till rymdstationen för att hämta alla i besättningen.

Tid i rymden: 1 dagar 23 timmar 1 minuter.

Läs mer om Georgi Ivanov:
https://en.wikipedia.org/wiki/Georgi_Ivanov

 

Vladimír Remek

Land: Tjeckien
Född: 1948

Första tjecken i rymden. Första kosmonauten utanför Ryssland och USA att ingå i det ryska rymdprogrammet.

Bakgrund: Vladimír influerades av sin pappa som arbetade inom flygvapnet. 1970 tog han själv examen och blev löjtnant vid Czechoslovak Air Force där han också arbetade som stridspilot. Han har studerat vid Gagarin Air Force, Flight Research Institute i Prag och Voroshilov-Staff Academy of Soviet Air Force där han utsågs till ansvarig för en av flygdivisionerna.

Rymdfärder: Kosmonaut under Soyuz-28 till rymdstationen Salyut 6 1978.

Uppdrag: Att arbeta med den ryska modulen Kristall, ett mångsidigt laboratorium för teknik och materialbehandlingsförsök, astrofysik och geofysisk forskning.

Tid i rymden: 7 dagar 22 timmar 17 minuter.

Läs mer om Vladimír Remek:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vladim%C3%ADr_Remek

 

För er som vill ta del och inspireras av när Association of Space Explorers (ASE)  har sin årliga kongress, nu är i lilla Sverige och Växjö, finns det möjlighet att delta på delar av programmet, läs mer här:

http://lnu.se/om-lnu/konferenser/aktuella-konferenser/astronautkongress–inspired-by-space

1 september 2015

GRATTIS!

Din klass är en av de utvalda klasserna som får besök av 1-2 astronauter den 25 september! Det är tack vare ert engagemang och arbete med Mot nya höjder som mötet mellan dina elever och astronauterna blir verklighet!

Deltagarlistan över vilka astronauter som kommer till Sverige är inte helt klar, så vi kan tyvärr inte berätta riktigt än vem/vilka som besöker just din skola och klass.

Här följer lite praktisk information om besöket. Inom kort får resp. klass/skola ytterligare information tillsammans med ett förslag på upplägg.

Tid

Fredagen den 25 september. Skolbesöken sker på förmiddagen. Tiderna kan variera mellan skolor, så denna information får ni i separata mejl inom kort.

Gissa om det blev jubel i klassrummet när eleverna fick veta att vårt arbete med ”Mot nya höjder” leder till att Kvarndammskolan får besök av en riktig astronaut!!

Förra läsåret arbetade även dåvarande årskurs sex med detta så jag hoppas att även de eleverna får komma och vara med oss den dagen.

Idag har vi arbetat vidare med del 2  i utmaning 6.

Även i den här utmaningen fick eleverna arbeta två och två. De började med att;

  1. Identifiera saker som de inte tycker fungerar som de ska.
  2. Bestämma vilken funktion de vill att saken ska ha, hur den borde fungera och slutlige
  3.  Designa och bestämma hur produkten ska se ut.

Förslagen presenterades sedan för klassen som fick ställa frågor och komma med fler idéer.

Några av produkterna eleverna ville utveckla var ; Vattenpistol (bättre plast och pump), blyertspennor (färgen försvinner allt för lätt), mobilfodral (hårdare plast, starkare magnet), mobilhandske (osynlig för att gömma mobilen i), flingpaket (göra påsarna större så att flingorna inte åker ur), suddigum (smular sönder lätt- blanda i lim för bättre hållbarhet), tejp (bättre hållare så att de inte klibbar ihop)

Utmaning 6

Del 1

Vi hoppar lite i uppdragen och påbörjade idag uppdrag nummer 6.

Vi började med att gå igenom olika produkter som finns i vår vardag. De flesta av dessa produkter är utvecklade ur olika rymdprogram och det gällde sedan för eleverna att lista ut vilka av dem som var de så kallade ”spin offs”.

Produkterna som är kursiverade är från rymdprogrammen, siffrorna efter produkterna är hur många elever som röstade på respektive produkt.

  1. Örontermometer
  2. LEDlampor för behandling av tumörer 2
  3. Keramiskt glas-genomskinligt och tål hetta 5
  4. Streckkod
  5. Rymdfilt 12
  6. Reptåliga glasögon 0
  7. Laddbara elverktyg 4
  8. Räfflor i motorvägar för bättre däckgrepp 3
  9. Teknik för videobild-stabilisering 4
  10. MRI ”röntgen” 1
  11. Färg och isolering motståndskraftig mot eld 9
  12. Minnesskum- återfår formen efter intryckning, finns t. ex i många typer av sitsar 3
  13. Kvartsklocka, utan rörliga delar 2
  14. Barnmat med alger 2
  15. Torrglass-som är frystorkad 13
  16. Vattenrenare som ger dricksvatten från urin 6
  17. Rökdetektor 5
  18. Billiga solceller 4
  19. Teflon 2
  20. Oljeavskiljare för rening av oljebemängt vatten 6
  21. Kardborrtyg 1
  22. Fjärrstyrd köksugn, kan styras via nätet 9
  23. Rymdpenna- som kan skrivas uppochnervänd 14
  24. Klimat-app för mobiler 4
  25. Integrerad krets​ 11

Del 2

Nästa del av utmaningen handlade om att tänka nytt, tänka annorlunda, tänka kreativt, vilket våra elever är mycket duktiga på!

Eleverna fick två och två fundera på vad man kan använda en mugg till och här är några av deras kreativa förslag:)

Vad kan man göra med en kaffekopp?

  • Använda den som hatt eller partyhatt
  • Dricka soppa ur den
  • Använda som potta
  • Spränga den/ ta sönder den
  • Uppsamlingskärl
  • Till rengöringsmedel
  • Kasta till varandra, i stället för en boll
  • Gå på toa på den, alltså gå på ”muggen”
  • Äta ur den
  • Använda till att släcka bränder
  • Bowlingkäglor
  • ”Cup song”
  • Skära itu och använda som skohorn
  • Fånga råttor
  • Förvara saxar, pennor, smink tandborstar, suddigummi m.m.
  • Ha en mus i den
  • Använda som mall
  • Skicka upp den i rymden
  • Använda på stranden
  • Använda som hammare
  • Blomkruka
  • Som plockmaterial när man räknar
  • Kasta prick på
  • Måla på den
  • Döda småkryp
  • Sätta på helikoptervingar så att den kan flyga
  • Dricka te ur
  • Använda som gosedjur
  • I stället för en luftballongskorg
  • Ha grodyngel i den
  • Använda som öronproppar
  • Bygga torn med
  • Använda som skor

Idag har vi börjat med första och andra kapitlet av den hemliga boken från den hemliga författaren ”W”. Boken heter ”Ett skepp kommer lastat”. Handlingen börjar ute i rymden i ett rymdskepp. I rymdfarkosten befinner sig de tre syskonen Jorpa, Frappe och Gorm. De har varit ute i rymden i nio år, alltså nästan hela deras liv. Andra kapitlet slutar med en kraschlandning någonstans.

Alla som är med och läser boken får tycka till om handlingen. Den här gången är det om vart de landade. Vi i klassen röstade fram att de ska ha landat i U.S. A i Area 51. Nu ser vi med spänning fram emot kapitel 3. Det blev ett häftigt sammanträffande att boken just utspelade sig i rymden!

Uppdrag 2

Idag har några elever ”testat” på att vara astronauter, följande scenario utspelades;

“Astronauterna är ombord på en rymdstation medan markkontrollen övervakar och ger kommandon till rymdstationen. Det har inträffat ett fel på sändaren i rymdstationen så att astronauterna inte kan prata med markkontrollen. Däremot fungerar deras mottagare så att de kan höra markkontrollen. Markkontrollen ska instruera astronauterna att bygga en reservsändare. För att säkerställa att de ger riktiga instruktioner till astronauterna bygger markkontrollen samtidigt en likadan sändare (som blir originalet) med likadana komponenter, i det här fallet legobitar”

Eleverna befinner sig  i olika rum.  Två astronauter är i klassrummet tillsammans med övriga klasskamrater, där de bygger en ny sändare efter instruktioner från Markkontrollen. De två elever som ”spelar” markkontrollen filmas och visas live för klasskamraterna som då ser två sändare byggas samtidigt. Astronauterna här endast markkontrollen.

Eleverna var duktiga på att berätta vilken kloss som skulle användas, de kan träna mer på att ge tydliga instruktioner till vart klossarna ska placeras. De som var astronauter placerade rätt kloss på den plats som de uppfattade var den rätta.  Vi hade en hel del  svårigheter med att få tekniken att fungera men efter många försök lyckades vi få till ett par livesändningar. Detta uppskattades av alla elever:)

Se gärna på filmerna hur sändarna växte fram.

http://bambuser.com/v/5747763

Hoppa 5.45 min  in i nästa film, så startar instruktionerna där

http://bambuser.com/v/5747748

 

20150825_132454

Här ser ni 4A:s fina raketer!

 

Ny klass nya utmaningar och spännande uppdrag!

Vi är med i ett spännande projekt som heter”Mot nya höjder” se information här:

http://motnyahojder.com

Idag var det dags för första uppdraget för 4A. Eleverna byggde med stort glädje och entusiasm sina raketer två och två.  När alla var klara fotade vi raketerna ”ute i rymden” innan vi fyrade av dem, med hjälp av vår avfyrningsramp. Tyvärr öppnade sig himlen precis innan vi skulle gå ut och testa våra raketer. Vi var därför  i idrottssalen och bilderna blev inte bra, men här kommer några av dem i alla fall. Inför varje raketuppskjutning räknade vi ner och glädjen var stor när alla raket flög iväg. Största jublet var när fröken fick en av raketerna i huvudet.

20150825_133421-1 20150825_133637 20150825_133713 20150825_134201

Hur kan raketerna flyga iväg
När du klämmer på PET-flaskan minskar dess volym och lufttrycket i flaskan ökar. Luften har bara en väg att ta och det är ut genom cykelslangen och in i rörraketen. Raketen fylls med luft som strömmar ut bakåt. När luften träffar toppen av raketen och vänder bakåt, uppstår en tryckkraft på raketen riktad uppåt och raketen ger sig iväg.

 

 

 

 

 

 

En del av utmaning fem

Fundera gärna själv på vad du tror ska hända (ställ en hypotes) innan du ser klart filmen eller läser förklaringen. Vi i skolan var alla väldigt fascinerade över resultatet.

Den undre delen blir hängande i luften till den sammandragit sig så att den är helt kompakt. Först då deltar de sista varven i fallet. Det beror på att informationen om att den kan falla fritt till en början bara finns i den övre änden och förmedlas längs fjädern i den takt som den drar ihop sig. Under tiden händer inget i den undre änden

Vårt arbete med Kraft och Rörelse avslutades med att eleverna fick göra kulbanor i grupp. Varje elev fick enskilt göra en ritning där det framgick vilka material, mått och tankar eleven hade kring sin kulbana. Eleverna byggde under en eftermiddag sina kulbanor där de fick möjlighet att visa sina kunskaper om tyngdkraft, friktion och rörelse. En del av elevernas dokumentation finns i följande filmer;

https://www.youtube.com/channel/UCodk8x9kqxxh4k9_UbB33JA

Solförmörkelse

Det såg ju inte så lovande ut på morgonen, men under förmiddagen tittade solen fram. Mitt under själva solförmörkelsen passade vi på att gå ut. Vi hade två par glasögon som skickades runt, det var riktigt häftigt att se och uppleva en så pass bra solförmörkelse :)! Vi märkte av hur temperaturen sjönk kraftigt när solförmörkelsen trädde i kraft.

Nästa gång vi har möjlighet att se en lika bra solförmörkelse är 2039. Vi följde sändningarna från Svt och Tv4 play. Kolla gärna in följande sida (40 min in i klippet) för att få se den totala solförmörkelsen över Svalbard.

http://www.svtplay.se/video/2773948/solformorkelse/solformorkelse-solformorkelse

Astronomi

Eleverna har under en period arbetat med astronomi i grupper. Alla elever fick välja vad de ville fördjupa sig i. De har arbetat två eller tre tillsammans. Samtliga grupper  valde att redovisa med hjälp av en PowerPoint presentation. Alla är duktiga på att redovisa inför varandra och att ge varandra respons på det som är bra, samt vad som kan utvecklas till nästa gång. Idag har eleverna fått redovisa flera av sina kunskaper i astronomi genom ett skriftligt test, samt genom Plickers. Plickers är ett enkelt, effektivt och roligt responssystem. Eleverna får varsin QR-koder. Sedan ställer du en fråga eller flera och eleverna kan med hjälp av sina kort svara på frågorna. För att se vad eleverna svarar så håller du upp kameran på din iPad (eller annan enhet) och samlar på så sätt in svaren i en snabb takt.

Som ingen säkert har missat är det på fredag chans att se den bästa solförmörkelsen på länge, så vi håller tummarna för att det blir en solig och klar dag. Läs gärna mer här;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20

För er som vill, kan men enkelt bygga ett eget teleskop enligt följande sida;

http://illvet.se/universum/solen/teleskop-bygg-ett-eget-solteleskop-till-solformorkelse

461354.ab

Idag har några elever ”testat” på att vara astronauter, följande scenario utspelades;

“Astronauterna är ombord på en rymdstation medan markkontrollen övervakar och ger kommandon till rymdstationen. Det har inträffat ett fel på sändaren i rymdstationen så att astronauterna inte kan prata med markkontrollen. Däremot fungerar deras mottagare så att de kan höra markkontrollen. Markkontrollen ska instruera astronauterna att bygga en reservsändare. För att säkerställa att de ger riktiga instruktioner till astronauterna bygger markkontrollen samtidigt en likadan sändare (som blir originalet) med likadana komponenter, dvs. klossar.”

Eleverna var duktiga på att berätta vilken kloss som skulle användas, de kan träna mer på att ge tydliga instruktioner till vart klossarna ska placeras. De som var astonauter placerade rätt kloss på den plats som de uppfattade var den rätta. Se gärna på filmerna hur sändarna växte fram.

http://bambuser.com/v/5212668

http://bambuser.com/v/5212686

 

Raket med avfyrningsramp

Idag skjöt vi iväg vår raket inomhus, därav den platta nosen:)

Nu är vi anmälda till ”Mot nya höjder”!

Ser fram emot en spännande resa med kluriga uppdrag, se information här:

http://motnyahojder.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *