Majblommor

I måndags fick vi en ny pojk till klassen, vi hälsar Almadhi välkommen till oss!

Idag har vi sett Majblommans premiärshow från Örebro. Vi fick se Tobbe trollkarl som showade för oss och Panetoz uppträda. Eleverna fick lite säljtips och en förkunskap till varför majblomman finns, det var uppskattat. Hoppas nu att de kan sälja på bra. Ni som föräldrar behöver kanske hjälpa eleverna att redovisa pengarna. De elever som valt och fått godkänt av er, att sälja majblommor har fått hem sina blommor och en väska (som de får behålla) att förvara majblommor och pengar i. Om de säljer slut på sina blommor, finns det fler kvar här i skolan. Av de insamlade pengarna får barnen som säljer behålla en tiondel. Ytterligare en tiondel går till Majblommepengar för skolan som kan användas till gemensamma saker, som utflykter, lekredskap eller skridskor för utlåning.

Men det mesta av pengarna går till barn som sökt bidrag från Majblomman där du bor. Majblommans lokalföreningar runt om i Sverige delar ut bidrag till barn som är högst 18 år så att de ska kunna dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Bidragen kan gå till exempelvis fritids-aktiviteter, glasögon eller en cykel.

Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation och finns över hela landet. Majblommans insamling kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna går dit de ska.

Vi arbetar vidare med multiplikation och division  i matematiken. Multiplikationstestet från i onsdags fick eleverna hem idag för att ni föräldrar ska få se hur träningen har gett resultat för just ditt barn. Jag vill att ni skriver under stencilen och skickar tillbaka den. Uppgifterna från Kängurumattetävlingen har eleverna fått arbeta med gruppvis. Sina lösningar kommer de att få redovisa genom att filma dem. På NO-lektionerna har vi i veckan börjat med vardagsteknik och produktutveckling. Just nu arbetar vi med vilka behov olika produkter uppfyller och spånar på nya behov och lösningar.

Allt som oftast sköter merparten av eleverna sina läxor och många elever i årskurs fyra klarar av att göra mycket av sina läxor på egen hand, men ibland kan de behöva lite stöttning av er föräldrar, (påminnelser om läxdag, hjälp med stavning och formulering, glosförhör m.m) hoppas att ni har möjlighet att hjälpa era barn med det.

Läxor till vecka 16

Tisdag: Läsläxa – sista kapitlet i ”Det brinner”, samt uppgifter som är inklistrade i läxboken.
Engelska: Två elever (Kevin och Richard) förbereder och presenterar en nyhet på engelska från sidan http://www.newsinlevels.com

Onsdag: Engelska – läsa och översätta sidorna 50-51 och minst 10 glosor till texterna.
Matematik: 8:ans och 9:ans tabell på tid. Eleverna får med sig ett dokument där de kan öva. Man kan också träna tabellerna på datorn via tex
http://www.elevspel.se/amnen/matematik/2089-multiplikationstabellerna-med-flervalsfragor.html
http://www.kunskapsstjarnan.se/multiplikationstabellen.php
Läxa-tabeller på tid

Veckorna 16- 20 kommer en ny lärarstudent till oss, Frida Heideman, välkommen Frida!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *